Måndag den 22 januari föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Lotte Laserstein: Jag och min modell, 1929/30Foto: Lotte-Laserstein-Archiv Krausse, Berlin
Lotte Laserstein – ett delat liv
Ylva Hillström, intendent Moderna Museet
Lotte Laserstein (1898-1993) målade framförallt människor. Under sina första år som konstnär var hon verksam i Berlin och spåddes en lysande karriär. På grund av nazisternas judeförföljelse lämnade hon Tyskland 1937 och bosatte sig i Sverige. Hon levde och verkade här under de sista femtiofem åren av sitt liv och försörjde sig huvudsakligen på porträttuppdrag. Hennes måleri är fast förankrat i en akademisk tradition, men hon gjorde traditionen till sin egen genom att både förhålla sig till konsthistorien och till sin samtid.
Ylva Hillström har en fil. mag i konstvetenskap vid Uppsala universitet och är sedan många år verksam som intendent inom förmedling på Moderna Museet i Stockholm. Hon har skrivit flera böcker om konst, bland annat Hilma af Klint - Kartor över osynligheten, en bok för unga läsare.
Måndag den 26 februari föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Eva Hallström. Klotet, Foto: Art of the Globe
Med konsten för en hållbar värld
Johan Wallin, gallerist
Kan kulturen ta ledningen till djupare medvetenhet och engagemang när det gäller en ökad hållbarhet? Ja anser läkaren Johan Wallin, i många år innehavare av Galleri Kavaletten på Svartbäcksgatan som senare flyttade till Birkastan i Stockholm.
Som gallerist kom han i kontakt med konstnärer och deras verk. En verksamhet som gav honom en samling på närmare 700 verk av samtida svensk konst.
Nu säljs dessa konstverk och avkastningen omsätts i en stiftelse, Art for the Globe. Vars syfte är att mobilisera förändring mot en hållbar värld. Och där ett av Sveriges största kulturpriser, värt 1 miljon kronor, delas ut en gång om året.
I kvällens föreläsning berättar Johan Wallin, tidigare läkare på Akademiska sjukhuset, om konst och konstnärer han mött och de drivkrafter som lett fram till beslutet att bidra till en hållbar värld.
Måndag den 18 mars föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Carina Seth Andersson: Vaser, Marimekko.Foto: Pia Ulin, Felix Odell, Joachim Bergström
Att hitta balans i proportionerna
Carina Seth Andersson, glaskonstnär och formgivare
Carina Seth Andersson är en av vår tids designikoner. Hennes designprocess handlar om att skala ner och hitta balansen mellan enkelhet och meningsfull form. Så åstadkommer hon föremål av tidlös kvalitet. Men hur arbetar hon? Och hur går samarbetet med olika hantverk till? Carina Seth Andersson kommer att berätta om den komplicerade processen från egen tanke till färdigt verk.
Carina Seth Andersson samarbetar med ett brett spektrum av skandinaviska och internationella designproducenter inklusive Iittala, Hackman, Skruf, CBI, Svenskt Tenn, Marimekko och Fogia. Hon har en MFA-examen från Konstfack i Stockholm och varit lektor i många år vid Beckmans Designhögskola.
Carina Seth Andersson är representerad i de permanenta samlingarna på Victoria and Albert Museum i London, Stedeleijk Museum i Amsterdam och Designmuseum Danmark i Köpenhamn
Måndag den 22 april föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Den höstliga strömmingsmarknaden i Södra hamnen i Helsingfors 1912. Foto Signe Brander
Helsingfors
- miljöer och märkesbyggnader från Gammelstaden till idag
Jan von Bonsdorff, professor, Konstvetenskapliga institutionen
Helsingfors började som en blygsam köpstad under svenska tiden, fick ett uppsving under byggnaden av Sveaborgs fästning och blev huvudstad, först i tsarens autonoma storfurstendöme, sedan i den fria republiken Finland.
Jan von Bonsdorff skisserar i denna föreläsning upp grå begynnelser över 1800-talets kulturella mångfald till dagens innovativa märkesarkitektur som centrumbiblioteket Ode eller konstmuseet Amos Rex.
Måndag den 20 maj föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Umberto Boccioni: Elasticità, 1912. Foto: Museo del Novecento di Milano.
Högteknologiska utopier och rymdodysséer
100 år av futurism inom visuella kulturen
Paulina Hallencreutz, konstpedagog
För ungefär 100 år sedan drömde vissa om en framtid där maskinen sattes i centrum. Andra drömde om ett samhälle i förändring både kulturellt och socialt. Vilket avtryck gjorde dessa drömmar i det tidiga 1900-talets bildkonst och vilka likheter - eller skillnader - finns mellan det första världskrigets maskinromantik, science fiction-media från 1960-talet och vår egen samtids vurm för andra världar än det materiella jordelivet?
Paulina Hallencreutz är konstpedagog och projektledare med en masterexamen i digital konstvetenskap vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen är främst medievetenskap, immateriella rum och digitala dystopier.