Vi fortsätter med temat För hundra år sedan i höst och lyfter fram händelser, företeelser och individer som kan förknippas med den tiden. En tid som kan sammanfattas i begreppet Swedish grace. Föreläsningarna berättar om föreningen Färg och form, arkitekten Gunnar Asplund, surrealismen som konstinriktning och modets förändring under 20-talet.
Måndag den 15 september föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Färg och form
Tomas Järliden, Museichef, Bror Hjorts hus
Måndag den 20 oktober föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Karl Axel Pehrson, Octett, 1976 © Karl Axel Pehrson Bildupphovsrätt 2024
Den underjordiska himlen –
Surrealism i Moderna Museets samling
Lena Essling, intendent Moderna Museet, Stockholm
Det är 100 år sedan den franske poeten André Breton skrev det första surrealistiska manifestet. Surrealismen är inte en viss stil inom bildkonsten, utan en revolutionär rörelse som vill göra människan fri från kulturella och sociala begränsningar. Surrealismens radikala hållning och hoppingivande kraft gör att den behållit sin relevans och fortsatt att förgrena sig genom konsthistorien. Rörelsen växer fram i en turbulent, dynamisk tid som på många sätt speglar vår egen.
Lena Essling är intendent vid Moderna Museét i Stockholm och ansvarig curator för utställningen.
Måndag den 17 november föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Stockholms Stadsbibliotek är en av Gunnar Asplunds mest kända byggnader. Foto: Folio
Gunnar Asplund, arkitekt i brytningstid
Eva Eriksson, arkitekturhistoriker
Den period som brukar kallas ”Swedish Grace” (1910–1930) var en guldålder i svensk arkitektur och design. Gunnar Asplund gick då i täten för utvecklingen och lade därmed också grunden för sitt eget livsverk. Han bar med sig erfarenheter av äldre traditioner när han ritade hus för den moderna tidens behov och förutsättningar.
Eva Eriksson är arkitektturhistoriker och författare till boken Gunnar Asplund arkitekt i brytningstid 1909 – 1931.
Måndag den 8 december föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Mode, konst - och liv
Louise Wallenberg, professor i modevetenskap, Stockholms universitet
Redan 1915 proklamerar Hans Siemsen, redaktör för den expressionistiska tidskriften Zeit-Echo, att modet utgör den arena som allra tydligast och mest intimt kopplar konsten till själva livet. Mycket har då hunnit hända inom modets utveckling på bara några få år, och under 1920-talet kommer modets utveckling - i synnerhet kvinnors mode - och dess nära koppling till olika konstformer att bli än mer påtagligt.
Louise Wallenberg är professor i modevetenskap vid Stockholms universitet